17 Ocak 2009

EXT2 USB Diskimi Windows Görebilsin: Bölüm 1

Bundan birkaç hafta önce sahip olduğum 8 GB'lık USB belleğin üzerindeki FAT dosya sisteminden dolayı diske 4 GB'dan büyük dosyaları atamamak artık sabrımı taşıracak noktaya gelmişti. Aklıma gelen en mantıklı çözüm diski EXT2 olarak tekrar formatlamak olmuştu.

Soru: USB diskini EXT2 olarak formatlarsan Windows yüklü bir bilgisayara taktığında sorun çıkmayacak mı?
Cevap: Hayır, Windows için güzelce çalışan EXT2 driver'lar mevcut.

Yapacağım şey basitti: USB disk üzerinde iki disk bölümü oluşturacaktım. İlk bölüm, EXT2 driver kurulumunu barındıracak kadar ufak bir FAT dosya sistemine; ötekisi ise diskin geri kalanını kaplayacak olan bir EXT2 dosya sistemine sahip olacaktı. İsterdim ki tek bir bölüm olsun, EXT2 olsun. Ama naparsın, Windows ile uğraşmak deveye hendek atlatmakla denk :)

Soru: Niye bu kadar çok uğraşıyorsun ki? NTFS yap işte, her dağıtım zaten artık destekliyor.
Cevap: Nereye kadar Microsoft'a bağımlı olacağım ki? Niçin NTFS tercih edeyim?

Soru: Gıcık mısın?
Cevap: Evet.

USB diski Debian üzerinde gayet güzelce demiş olduğum gibi düzenledim, driver kurulumunu ilk bölüme koydum ve diski Windows yüklü bir bilgisayara taktım. Beklediğim gibi Windows önce sadece bu ilk bölümü gördü, driver kurulumunu çalıştırıp Windows'un EXT2 dosya sistemini tanımasını sağladım.

Ama Windows, USB disk üzerindeki ikinci bölümü görmemek ve harf atamamak için direniyordu. Internet'te yaptığım araştırmalar sonucunda Windows'un çıkartılabilir aygıtlar (removable media) üzerinde birden fazla bölüme destek vermediğini öğrendim. Kelimenin tam anlamıyla dehşete düşmüştüm, bu işletim sistemini geliştiren insanlar nasıl olur da bu kadar basit birşeyi mümkün kılmazdı ki? Devenin hendeği atlamasını bırakın, adım atmayı beceremeyecek neredeyse.

Ne yapabilirim diye düşünürken başka bir yöntem olduğunu keşfettim: Windows USB diskimi "çıkartılabilir aygıt" olarak değil, "sabit disk" olarak görebilirmiş. Bunun için yapmam gereken tek şey, USB diskler için özel hazırlanmış bir programı çalıştırıp tek bir tuşa tıklamakmış.

Sonuç yeterince tatmin edici. Diski çıkartıp tekrar taktığımda tam olarak istediğim gibi My Computer içersinde USB diskime ait kullanılabilir 2 bölümü de gördüm.

Hiç yorum yok: